BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, March 22, 2011

Korang Jaga Solat Tak..???

Masa aku taip nih...hati aku tak tenteram..siyes.. tangan ade sedikit menggigil ble baca tajuk kat atas. Lagi bertambah peloh2 jantan ble ko igt hazab dia..mak aihhh..

Kalo korang tanye aku.."Ehh..cukup tak 5 waktu ko semayang".. Pasti aku terdiam kejap. Ye aku tau..jawapan korg semua btol.. Sememang nye la jawapan dia TIDAK..! Ye aku tau.. aku tak sebaik dan sehebaat korang.. Maafkan aku.. Ampunkan hambamu Ya Allah..!

SUBUH dan ISYAK adalah waktu yang selalu aku ter'miss'.. Reminder aku.. ~Ermm..kejap lagi arr.. awal lagi nih..~, ~Jap..jap..lepas buat nih.. aku g solat..~ Tp adalah haremmmmmm... Mmg tak laa..

Aku sampai sekarang masih blom cukup kuat lagi solat aku. Aku try gak untuk muhasabahkan diri, ok, kalo la..balik keje ptg ni kang.. aku mati mengejut (excident, etc..) camane????  Hiuhh...takot nyer.. Dah la amalan kebajikan pon tak seberapa..Tetiba ko mati katak la plak kan...

Kadang2 terpikir jugak, knape kte tinggalkan solat walhal benda perkara senang je kan.. Bkn amik masa sampai berjam2 smpi lebam pon kan.. Tp tulaa.. Tak cukup masa yang Allah kasik 24jam sehari ke, sbb hal-hal duniawi ke, like gadget2 baru yang semakin canggih yang melalaikan setiap umat manusia kat muka bumi nih.. Tp tu pon salah satu sebab jugak kan.. INTERNET??? Apsal aku highlightkan word tu??? Aku rase the best thing yang boley aku ckp pasal knape kte tak jaga solat adalh INTERNET.. 'Dia' mcm ble ko makan macarons (eh..tetiba macaron..knape kau?) makin makan..makan nak...dan nak..dan nak.. nak lagi.. Haaa...mcm tu laaa.. Selagi ko explore selagi tu laaaa ko nk explore..hahaha (aku pon tak pahm ape aku ckp)

Aku menyeru kepada semua pembaca, sama-samalah kita menginsafi .. Sementara Allah dah kasik kesempatan untuk kite sujud padaNya.. Kte kne igt.. kt hidup kat bumi ni sekejap je.. Cer korang renungkan kejap... Kalo tetiba negara kita jd cam Jepun tuh.. dah la ko tak solat, amal ibadah yang lain pon kureng.. tetiba mati katak kene tsunami...camano tuh.. ?? Korang takut tak..?? haihh..

So sape2 yang  ter'lalai' mcm hakuuu nihh...Sama-samalah kite mengingatkan diri sendiri termasuk aku yang dah sedia banyak dosa nih.. sama2 la kita merajinkan diri utk beramal dan pada sesape yang dah sedia terajin..bagus sgt la tuh.. teruskan beramal.. Jgn plak kejap kang ko terajin..kejap lagi kang ko mmg dasar pemalas... hahahaha..

So sesapa nk doa rajin solat.. meh terjah  sini


Ape Yang aku nk tekan kan kat sini... cube ko tgk no.2 (yang aku kaler tuh..)

1. Mayat yang mukanya berpaling dari arah kiblat. Itulah petanda bahawa semasa hidupnya telah melakukan perkara syirik kepada Allah. Kawan-kawan syirik ini jangan buat main-main, dosa yang paling besar dalam Islam. Kekal dalam neraka selama-lamanya.

2. Mayat yang mukanya berbentuk babi. Itulah petanda semasa hidupnya tidak melakukan solat lima waktu, tidak menjaga solat lima waktu. Lalai dalam solatnya. Sesungguhnya solat dapat mencegah diri dari melakukan perbuatan keji dan mungkar. Perbuatan keji dan mungkar ini banyak, bukan hanya berduaan di tempat gelap, minum arak, berjudi sahaja. Tidak menutup aurat juga perbuatan keji. Bayangkanlah sejak dari baligh lagi kawan-kawan tak pernah tutup aurat, berapa banyak dosa yang telah dikumpulkan.

3. Mayat yang kepala menjadi batu yang hitam legam. Itulah mayat yang semasa hidupnya derhaka kepada kedua ibu-bapa.

4. Mayat yang perutnya buncit dan meletup. Itulah mayat yang semasa hidupnya suka makan harta yang haram. Harta yang haram banyak contohnya. Antaranya mencuri...harta yang haram. Merompak...harta haram. Melesapkan duit kawan...harta yang haram.

5. Mayat yang kukunya mencengkam dan melilit seluruh tubuhnya. Itulah mayat yang semasa hidupnya suka berkelahi, mengata orang dan mengumpat orang.

6. Mayat yang keluar mata air dari kuburnya dan air itu baunya lebih busuk dari bangkai. Itulah mayat orang yang suka makan riba'.

7. Mayat yang wajahnya tersenyum. Itulah mayat yang semasa hidupnya berilmu dan beramal


Haaaa..amacam..takot takkk..takot takk.. terus ghase nk tobat dah lepas nih...

0 comments: